بنام خدا

1-موقعیت جغرافیایی پادگان حمید :

 پادگان حمید در کیلو41 جاده اهواز- خرمشهر واقع در پلاک 18 منابع ملی بخش 9 سعدی دارای وسعتی ششصد هکتاری است، این پادگان در مجاورت نیم ایستگاه  حمید جاده خرمشهر اهواز و راه آهن وجاده آسفالته اهواز خرمشهر از کنار آن میگذرد ،

2- تاریخ و دلایل احداث و نام پادگان از ابتدا تا کنون :

با آغاز جنگ جهانی دوم و تاخت و تازهای نیروهای شوروی از شمال و انگلستان از جنوب ، اهواز به شدت دچار قحطی و کمبود آذوقه شد و در سال 1320 هجری شمسی با پیروزی ارتش انگلیس بر ارتش ایران، اهواز به تصرف انگلستان درآمد.

به جهت حفظ ایمنی و تدارکات قوای انگلیس و با توجه به وجود راه آهن از مسیر خرمشهر تا اهواز و بمنظور حفظ و نگهداری راه آهن از هجوم و خراب کاری ، منطقه فعلی پادگان حمید بعنوان اردوگاه یا قرارگاه قوای انگلیسی ایجاد شد ، چون این محل از یک طرف به شهر ناصریه ( اهواز )وازطرف دیگر بعنوان معبری بر سر راه شهر بصره ونشوه عراق و وجود گذرگاه راه آهن برای تخلیه تدارکات قوای انگلیسی وبعلت اینکه نزدیکیترین محل از راه آهن  به رودخانه کارون بودو همچنین بعلت تسلط و نزدیکی که به مناطق مرزی کشور عراق داشت تبدیل به یک منطقه راهبردی شد و با توجه به اینکه محل این اردوگاه(پادگان حمید) در زمین روستای حمید   )مربوط به شیخ اسماعیل که دارای یک فرزند بنام حمید بود) به اردوگاه حمید و در نهایت به پادگان حمید شناخته شد.

3- کاربری و یگانهای مستقر در آن :

پادگان حمید در سال 1342 بنا به شرایط موجود منطقه و حفظ امنیت قوای تدارکاتی انگلیسی ها ساخته شد که در آن زمان زیر نظر ژاندارمری که از توابع لشکر 9 بوده هدایت می شد وظیفه آن حفظ مرزهای جنوبی از منطقه سوسنگرد تا حدود خرمشهر را به عهده داشت .

4- آخرین وضعیت و گسترش پادگان قبل از انقلاب :

پادگان حمید به دلیل اهمیت فوق العاده ای که داشت در دستور ساخت و توسعه قرار گرفت که قرارداد ساخت آن با پیمانکاران  منعقد شد که به علت عملیات ساخت و ساز و ایجاد بناهای نظامی و امنیتی تا سال 1359در دست احداث بود ولی تا آن زمان هیچ یگان نظامی که دائم در آن حضور داشته باشد مستقر نبود.

 

5- اولین حملات هوایی یا زمینی ارتش عراق و میزان خسارات وارد شده :

در همان روزهای ابتدایی حمله سراسری ارتش عراق بمنظور تخریب ایستگاه حمید حملات هوایی محدودی متوجه پادگان گردید ولی در نهایت در تاریخ 10/8/59 پادگان حمید با یورش ناجوانمردانه ارتش حزب بعث ، 5 روز بعد از سقوط خرمشهر به اشغال نیروهای عراق درآمد و در تاریخ 18/2/61 طی مرحله دوم عملیات بیت المقدس هنگام عقب نشینی ارتش عراق از پادگان با استفاده از تی ان تی و مواد منفجره کلیه ساختمان های موجود در پادگان تخریب گردیدند.

6- حملات هوایی ارتش عراق در دوران دفاع مقدس:

بعداز اشغال پادگان حمید توسط ارتش حزب بعث عراق ، بعلت استقرار نیروهای ارتش عراق در این پادگان مهم ، توسط جنگنده های ایرانی حملات هوایی زیادی علیه نیروهای ارتش عراق مستقر در این پادگان بعمل آمد وازجمله خطرناکترین ماموریتها برای خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بعلت استقرارموشکهای سام محسوب میشد. 

7- تعداد دفعات بازسازی و گسترش پادگان در دوران جنگ و بعد از آن :

بعدازپایان یافتن جنگ و درخلال سالهای 79-80 تعدادی ساختمان از قبیل ستاد فرماندهی ، آسایشگاه ها ، حمام و.... در پادگان احداث گردیده است.

8- حوادث و خسارات مهم در طول 8 سال جنگ :

در تاریخ 18/2/61 توسط ارتش عراق بعد از 19 ماه که پادگان حمید در اشغال نیروهای عراقی بوده ساختمان های آن صد درصد تخریب گردیدند ودر تاریخ 1/5/1367 طی یورش ناجوانمردانه ارتش حزب بعث یکبار دیگر پادگان حمید آلوده به چکمه سربازان ارتش حزب بعث گردید که با مقاومت جانانه دلامردان ارتش بویژه رزمندگان لشکر92زرهی پادگان از لوث وجود بعثیان کافر پاک شد .
پادگان حمید

 

 




برچسب ها : تاریخچه پادگان حمید  , پادگان حمید قبل انقلاب  ,


 نوشته شده در  دوشنبه 93/2/1ساعت  10:44 عصر